בהתוועדות חסידית שהתקיימה לקראת סיומה של חתונה רבת משתתפים ישבו המשפיע ר' מענדל פוטרפס ע"ה ומולו ישב יושב ראש ועד כפר חב"ד דאז, ר' שלמה מיידנצ'יק ע"ה. היו"ר אמר אי אלו משפטים אשר יכולה הייתה להשתמע מהם מידת מה של ביטחון עצמי מופרז. שמע זאת המשפיע, התחייך ופנה אל היו"ר.
"ר' שלמה, בהר הזיתים כבר היית?"
"בוודאי" עונה לו ר' שלמה.
"נו, ומה כתוב על גבי המצבות גם ראיתם?"
"לא, לא ממש שמתי לב לכך", הצטדק ר' שלמה.
"נו, אז אני אעזור לך . . . על אחת כתוב שטמון שם עסקן גדול ועל השנייה נכתב כי טמון שם ראש עיר מוצלח וכן הלאה, אתה מבין ר' שלמה פנה אליו ר' מענדל. הם כולם שם והעולם כלל לא עמד מלכת . . ."
ר' שלמה שמע, הפנים ונעלם דום . . .
כל דור ודמויות ההוד שלו, כל דור ומנהיגיו, אולם טרם נולד האדם שאין לו תחליף.
רבים הם האנשים המשוכנעים כי לעולם לא תימצא בריה אשר תזכה למלא את כל הפונקציות אותן הם ממלאים בנאמנות כה רבה. הם מתנהלים באופן כה בוטח עד שאין כל בריה היכולה לעמוד בדל"ת אמותיהם מחמת אש הקדושה המתלהטת מברק עשייתם . . . וכשאי מי מעז לשאול במה הוא יכול להועיל לעשייה, הוא זוכה לכל היותר למנת מבטים מעוררי חמלה צרופה המכילה בתוכה מנת רוך היכולה להציף עולם על יושביו . . .
בתים רבים קורסים רק משום שקברניטי הבית אינם משכילים לנווט נכון את עשייתם הקבועה ולבזר סמכויות באופן נכון ובונה, רבות הן הנשים אשר מבססות את חוקי הבית באופן שלגבר אין כל מקום בעשייה של הבית, הוא המלך הן מסבירות בטוב טעם לכל דורש הסבר, הוא המביא פרנסה אל הבית ולכן הוא פטור מכל. תיאוריה זו עומדת במבחן המציאות כל עוד מימדי הבית בשלבי בראשית, אולם ככל שגדלה הממלכה, כך רבים הם דרישותיו, והמלך . . . מלך. הוא כבר רגיל שאינו בר עול, הוא הרי הזן את הכול ומכין מזון לכל בריותיו כאמור . . .
כך גם בחינוך בני הבית, ככל שהם מורגלים בראשית דרכם שההורים הינם שרתי הממלכה והם הנהנים העיקריים מן המעמד, כך ילך ויקשה לבצע בהמשך שינוי משמעותי, שהרי ככל שטעמו הערב של החופש יתפוס מקום של ממש בעצם הווייתם, כך יקשה להפרידם ממנו.
ככל שעקרון השוויון בפני חוקת הבית אינו מושתת על אבני בסיס הגיוניים, כך תמהר המציאות ותטפח על פני ההורים או מייסד החוקה הבלתי הגיונית.
חשוב לזכור כי ככל שהאדם ריכוזי יותר, כך תהליך שחיקתו מהיר יותר. מינון הסבלנות שלו הולך ופוחת, אין הוא מסוגל להכיל את זולתו. תהליך החיכוך הינו בלתי נמנע ותוצאותיו הרות אסון.
לעולם אין להפריז לכל כיוון, כל עשיית יתר יש בה משום הרס וגרימת אי יציבות. לעולם אין לפעול מתוך רצון לתקן את עשיית הדור הקודם, צריך לזכור, בעת שנוהגים מביטים קדימה מבעד לשמשה הקדמית ברכב, נהג אשר יתמיד בהבטה במראה המרכזית המשקפת את אחורי הרכב יקלע די מהר לתאונת דרכים חזיתית.
כששואפים לתוצאות טובות ואיכותיות, חייבים להביט תמיד קדימה.
|
הרב יצחק ריבקין הוא יועץ חינוכי בעל ניסיון רב, הניחן ביכולת אבחון אינטואיטיבי. מחבר הספר 'לאהוב ולחנך', ומנהל אתר חינוך נט – לאהוב ולחנך. ידיו רב לו במתן פתרונות חינוכיים בכל הקשור לחינוך. |